top of page
תמונת הסופר/תOpal Strommer

מחקרים מראים- דיקור סיני עוזר לכלבים עם פריצת דיסק להחלמה מהירה יותר

עודכן: 4 ביוני

לעיתים קרובות אני נתקלת בשאלה המאד מתבקשת בנוגע לטיפול בדיקור סיני. האם זה הוכח כיעיל? האם נעשו מחקרים שיכולים להוכיח את התוצאות של דיקור סיני על כלבים ובכלל?


דיקור סיני הוא אחד מענפי הטיפול המרכזיים של הרפואה הסינית וכבר לפי 5000 טיפלו בהצלחה בעזרת דיקור במגוון מצבים פיזיים ונפשיים.

למרות שלמעשה מדובר באחת הרפואות העתיקות ביותר ובמקומות מסוימים בעולם היא נחשבת לרפואה המרכזית על פיה מאבחנים ומונעים מחלות שונות, קשה לעיתים למצוא מחקרים מספקים בנוגע לתוצאות הדיקור ואלה שנעשו לא בהכרח מתייחסים לכל סוגי המצבים והמחלות שניתן לטפל בהן בעזרת רפואה סינית.

למי מאיתנו שמטפל באופן יומיומי בקליניקה התוצאות מדברות בעד עצמן. אבל רובנו כן צריכים את האישור הזה כדי לקבל ביטחון שדיקור סיני יכול להיות מענה יעיל ולתת תמורה להשקעה שלנו,


אז היום כבר יש יותר מחקרים על דיקור ולסקפטים שבניכם חשוב תמיד לקרוא גם מי כתב את המחקר והאם יש לו אינטרנס (אגב גם אם יש לו זה לא אומר בהכרח שהתוצאות שגויות אבל חשוב שנדע) וכמובן מה גודל קבוצה המחקר .האם נבדקה גם קבוצת פלסבו וכו'..במחקר שנעשה לאחרונה שבדק כלבים הסובלים מפריצת דיסק נצפה שיפור מובהק כאשר טופלו בעזרת דיקור סיני.




פריצת דיסק היא הפרעה נוירולוגית שכיחה בכלבים, המחלה משפיעה לעיתים קרובות על איכות החיים של הכלבים וגם על האנשים המטפלים בהם. עם השנים הטיפול בדיקור סיני תופס תאוצה בקרב וטרינרים הוליסטים ומטפלים בארץ ובעולם, במיוחד במצבים של פריצת דיסק והפרעות נוירולוגיות שונות מאחר שבמקרים רבים הוא יכול להחליף טיפול פולשני- ניתוח. ע"פ מחקר שנערך ב2023 אשר התבסס גם על מקרים קליניים שנאספו ב2016-2021 נמצא שטיפול בדיקור סיני שיפר באופן משמעותי את מצב הכלבים אשר סבלו מפריצת דיסק. במחקר השתתפו 94 כלבים רובם כלבי פודל זכרים, כאשר הגיל הממוצע הוא 7.5 שנים. . כל הכלבים סבלו מפריצות דיסק בדרגות שונות באזורים שבין T11 עד L1. שיעור ההחלמה לכלבים אשר טופלו בדיקור סיני היה 79.78% לעומת 60% החלמה אצל כלבים שטופלו רק בשיטות המסורתיות וללא דיקור סיני. ניתן לעיין במחקר ( Retrospective study of acupuncture treatment for canine thoracolumbar intervertebral disc herniation (2023))


איך תדעו אם הכלב שלכם סובל מפריצת דיסק?


יתכן שהכלב שלכם יביע כאב כאשר תרימו אותו ואולי גם יסתכל על הגב שלו, קושי בהליכה של הרגלים האחוריות ולעיתים גם הקדמיות. יציבה שפופה ואי נוחות, סירוב לקפוץ, לעלות/לרדת מדרגות או לעשות תנועות שעד כה עשה. במידה פריצת הדיסק תהיה באזור הצוואר יתכן והכלב שלכם יתקשה להזיז את הראש ופשוט יזיז רק עיניו כדי להביט בכם. במידה ויש לכם חשד כזה פנו לווטרינר המטפל אשר יחליט האם כדאי להפנות את הכלב שלכם לצילום.


דיקור סיני יכול במקרים רבים להחליף ניתוח ובמקרים אחרים לשמש כטיפול תומך לפני/אחרי ניתוח


דיקור סיני כרוך בהכנסת מחטים זעירות מאוד למיקומים ספציפיים אשר מהווים צומת של צרורות עצביים, ורידים ועורקים. נקודות אלה הן למעשה צומת המידע של מערכת העצבים.

במקרים של פריצת דיסק אצל כלבים, נקודות הדיקור יבחרו על פי האזור בו התרחשה פריצת הדיסק לרוב הדיקור יעשה בצידי עמוד השידרה (לא על גביו) . בעת הדיקור מוזרם דם עם חמצן לאזור הפגוע, הגוף משחרר אנדורפינים, נוראפינפרין ומתווכים אנטי דלקתיים המאפשרים לגוף לרפא את עצמו באופן טבעי. הטיפול בדיקור מתאים גם אם החלטנו לנתח את הכלב ויכול למקסם את תוצאות הניתוח.


מדוע כדאי לשלב דיקור סיני בתוכנית הטיפול בפריצת דיסק?


מחקרים הוכיחו שכלבים עם פריצת דיסק מתאוששים מהר יותר מהאירוע כאשר דיקור מתווסף לתכנית הטיפול שלהם, לעומת טיפול/ניתוח מערבי בלבד (1; 2). למעשה, באחד מהמחקרים הללו, כלבים שקיבלו דיקור סיני הצליחו ללכת מוקדם יותר מאלה שלא!

בנוסף, במקרים רבים, הכלב שלך עשוי לסבול מכאבי גב וחשד לפריצת דיסק, אך ייתכן שהווטרינר או הנוירולוג לא ימליצו על ניתוח מסיבות שונות- דיקור סיני הוא אופציית טיפול מצוינת ללא תופעות לוואי שיכולה להפחית ולמנוע כאבים ולהרגיע את האזור הפגוע בעמוד השידרה. ולעזור לכלב לחזור לתפקוד מלא.

כמו כן, חשוב לציין כי לא כל הכלבים יכולים לעבור הרדמה לצורך ניתוח - דיקור סיני הוא אופציה מצוינת גם עבורם.


במידה והכלב שלי עובר ניתוח לפריצת דיסק האם עדיין כדאי לעשות לו דיקור סיני ופיזיותרפיה?


כן! כפי שציינתי קודם- מחקרים הוכיחו שכלבים עם פריצת דיסק מחלימים מהר יותר מהאירוע כאשר דיקור סיני מתווסף לתכנית הטיפול שלהם, לעומת טיפול/ניתוח מערבי בלבד (1; 2).

בנוסף, כלבים שמטופלים בפיזיותרפיה לאחר ניתוח חוזרות מהר יותר לתפקוד ונוטים לפחות פציעות מאלה שאינן.


האם כדאי לקנות כיסא גלגלים לכלב שלי?


גם זאת שאלה שחוזרת על עצמה כאשר מדובר בכלבים עם פריצת דיסק או כלבים שמתקשים ללכת מסיבות שונות כולל זקנה.

התשובה מאד תלויה במצב הכלב ובמטרה שלנו.

בגדול תמיד אפשר להתאים כיסא גלגלים לכלב שלנו, במידה ונחליט לעשות זאת חשוב שיעשה על ידי פיזיותרפיסט מוסמך כדי למנוע כאבים ופצעי לחץ ולצורך התאמה מושלמת.

חשוב לקחת בחשבון שבמידה והכלב שלנו ישתמש באופן קבוע בכיסא גלגלים התלות בו תגבר והוא יעשה פחות שימוש ברגלים שלו.

אם המטרה שלנו היא לחזק את הרגלים, אגן, גב שרירים ומפרקים ועדיין יש עצבוב כלומר הכלב לא משותק לגמרי ברוב המקרים ההמלצה שלי תהיה לחכות עם הכיסא הגלגלים ולהתחיל טיפולי דיקור בהקדם האפשרי.




55 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page