top of page
תמונת הסופר/תOpal Strommer

סרטן בכלבים- והאם קיימים גזעי כלבים בעלי פוטנציאל גבוה יותר לחלות בסרטן?

עודכן: 9 ביולי

כ50% מהכלבים מעל גיל 10 מאובחנים עם סרטן- זה נתון מטורף!

כידוע סרטן זוהי מחלה מורכבת וישנם הרבה גורמים שיכולים לגרום לה מלבד גנטיקה.

נמצא כי ישנה חשיבות חשיבות לגזע הכלב גם בפוטנציאל לחלות בסרטן וגם בפוטנציאל להחלים ממנו. למשל לחלק מהגזעיים יש פוטנציאל תמותה של 60% בעוד שלאחרים 10%- איך זה יתכן?






כמה נתונים מעניינים בהקשר סרטן אצל כלבים:


  • נמצא שלגולדן רטריבר יש סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן בהשוואה לגזעיים אחרים. וליתר דיוק כ60% מכלבי גולדן רטריבר בארה"ב אובחנו בשנה האחרונה עם סרטן ממאיר.

  • כמחצית מבני האדם מעל גיל 70 וכלבים מעל גיל 10 מאובחנים עם סרטן. מבחינת תמותה הסרטן מהווה כ-23% ממקרי המוות של בני אדם, ומ-10% עד 60% ממקרי המוות של הכלבים, תלוי בגזע.

  • כל שהכלב קטן יותר, כך הסיכון לסרטן נמוך יותר. למעשה, שיעור הסרטן בכלבים קטנים כמו צ'יוואווה ומלטז הוא פחות מ-10%. מדענים מאמינים שהורמון המשפיע על צמיחת העצם והרקמות (IGF-1), הקיים ברמות נמוכות יותר בגזעים קטנים, עשוי להיות אחד מהגורמים לכך.

  • השיעור הגבוה של סרטן בגולדן הוא התפתחות עדכנית יחסית- בסוף שנות ה-80, הגזע לא נחשב כבעל שיעור גבוה של סרטן. ביחס לגזעיים אחרים. אבל בסוף שנות ה-90, הסרטן גבה את חייהם של כ-60% מהגולדנים בארה"ב. מבחינת סטסטיקה אחוז התמותה בנקבות מעט נמוך יותר ועומד על 57% לעומת זכרים 66.

  • שני סוגי הסרטן הנפוצים ביותר של הגזע הם: המנגיוסרקומה ולימפומה.

  • סוגי גזעים נוספים בעלי סיכון גבוה לחלות בסרטן: הבוקסר (גידולי תאי פיטום), כלב הרים ברני (סרקומה היסטיוציטית), הגולדן רטריבר (לימפומה והמנגיוסרקומה) והרוטוויילר (אוסטאוסרקומה)


נמצא כי גולדנים זהובים אירופאים חולים בסרטן בתדירות נמוכה יותר מאשר זהובים אמריקאים


כאשר חוקרים משווים את ה-DNA של גולדן רטריברים עם המנגיוסרקומה וגזעים אחרים עם המחלה, החריגות הגנטיות שונות. מעניין לציין שגולדנים מגזע אירופאי מפתחים סרטן בשיעור נמוך בהרבה (מתחת ל-40%) בהשוואה לגולדנים האמריקאים.

הגנים שלהם שונים באופן משמעותי, מה שמרמז שהסיכון לסרטן בגולדן אמריקאי הוא תוצאה, בין השאר, של מוטציה גנטית חדשה יחסית,. חוקרים שחקרו סרטן בגזע זיהו שינויים גנטיים הנפוצים לגולדן עם המנגיוסרקומה ולימפומה.

מוטציות גנים אלו "משנות את הרגולציה של המעקב אחר תאי הגידול של מערכת החיסון", אומרת ד"ר אן הנהאוס וטרינרית מומחית בתחום.


5 דברים שניתן לעשות בכדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן



  • אל תאפשרו לכלבים שלכם להגיע לעודף משקל או במילים אחרות עזרו להם לשמור על משקל גוף תקין בעזרת תזונה נכונה ופעילות -  מחקרים מראים שהגבלת כמות הקלוריות יכולה למנוע או לעכב התפתחות גידולים סרטנים בכלבים. פחות קלוריות גורמות לתאי הגוף לחסום את צמיחת הגידול, בעוד שעודף קלוריות עלול להוביל להשמנה, ולהשמנה יש קשר הדוק לסיכון מוגבר לחלות בסרטן . נמצא קשר בין עודף גלוקוז .לרגישות מוגברת לאינסולין, דלקת ולחץ חמצוני - כולם גורמים להשמנה - וסרטן. חשוב לזכור ששומן לא יושב רק על הגוף של הכלבים שלנו בצורה בלתי מזיקה. יש לו קשר ליצירת דלקות אשר מהוות מצע להתפתחות הגידול.


  • האכילו את הכלבים שלכם בתזונה אנטי דלקתית  כל דבר שיוצר או מקדם דלקת בגוף מגביר את הסיכון לסרטן. מחקרים עדכניים מראים שסרטן הוא למעשה מחלה דלקתית כרונית, הניזונה מפחמימות. התהליך הדלקתי יוצר סביבה בה מתרבים תאים לא תקינים. תאים סרטניים זקוקים לגלוקוז (פחמימות)- כך הם גדלים ומתרבים.. אחת הדרכים למנוע מאותם תאי את מקור האנרגיה שלהם הוא להפחית פחמימות מתפריט הכלבים שלכם, כאשר הדגש הוא על פחמימות פשוטות ומעובדות- עם דגניים מלאים ישנה פחות בעיתיות מאחר ויש להם יתרונות אחרים. אולם לרוב הם לא נמצאים במזון היבש המעובד שמתבסס על סוכרים פשוטים וזולים. תאי סרטן בדרך כלל לא יכולים להשתמש בשומנים לצורך גדילה והתרבות.

  • ולכן כמויות גבוהות של שומנים באיכות טובה עשויה להועיל מבחינה תזונתית לכלבים הנלחמים בסרטן, כמובן שחשוב לשלב את כל אבות המזון כך שהמסקנה כאן אינה להאכיל את הכלבים שלנו רק בשומנים (ראו את הסעיף הקודם- עודף משקל:))) גורם מרכזי נוסף למצבי דלקת היא תזונה עשירה מדי בחומצות שומן מסוג אומגה 6 וכזו אשר דלה מדי באומגה 3. אומגה 6 מעודדת דלקתיות בעוד האומגה 3 עושה בדיוק את ההפך. המזון היבש המעובד שאנו רגילים לתת לכלבים שלנו מכיל כמויות גבוהות של אומגה 6 וחסר באומגה 3 וכאן מתחילה הבעיה. ניתן לספק לכלבים שלנו אומגה 3 עם תפריט המשלבים דגים טריים ומידה וזה לא מתאפשר ניתן לתסף באומגה 3 (תמיד לרכוש מוצרים אשר מאוחסנים בקירור- אומגה 3 נוטה להתחמצן בקלות ואיננו רוצים להכניס לגוף הכלבים שלנו מוצר מחומצן)


  • תזונה בריאה ופונקציונלית לכלבים היא תזונה מאוזנת וטרייה-תהיה מורכבת ממזון אמיתי (בניגוד למזון הגרגרים שעובר אלפי תהליכי עיבוד מאסיביים לפני שמגיע לצלחת של הכלב שלנו)

  • על מנת שתזונת הכלבים שלנו תהיה אנטי דלקתית ואנטי סרטנית נרצה שהיא תכיל חלבון באיכות גבוהה, כולל בשר שרירים, איברים ועצם, כמויות גבוהות של שומן מן החי, רמות גבוהות של EPA ו-DHA (חומצות שומן אומגה 3), וכמה ירקות טריים חתוכים ובעלי ערך גליקמי נמוך.

לעיתים קרובות ובהתאם למצב הכלב נוכל גם לתסף את המזון בפטריות מרפא, צמחי מרפא' כורכום כתוסף אנטי דלקתי, פרוביויטקה עדיף מזונות פרה ביוטיים ועלים ירוקים אשר מסייעים לתפקוד מערכת החיסון.


  • נסו לצמצם חשיפה לרעלים-  אלה כוללים חומרי הדברה כימיים כמו מניעת פרעושים וקרציות, כימיקלים לדשא (קוטלי עשבים, קוטלי עשבים וכו'), עשן טבק, מעכבי בעירה וחומרי ניקוי ביתיים (דטרגנטים, סבונים, חומרי ניקוי, סדינים למייבש, מפיג ריח לחדר). מכיוון שאנו חיים בעולם רעיל והימנעות מכל חשיפה כימית היא כמעט בלתי אפשרית, הדרך הכי טובה לפחות מבחינת חומרי הדברה לפרעושים וקרציות היא מניעה. תוכלו לקרוא כאן על הדברה טבעית לכלבים שלכם.

  • אל תסרסו או תעקרו עד גיל שנה וחצי- מחקרים קשרו עיקור וסירוס להגדלת שיעורי הסרטן בכלבים ושינויים במאזן ההורמונלי שלהם.

  • סרבו לריבוי חיסונים -  שוחחו עם הווטרינר שלכם במטרה להתאים את פרוטוקול החיסון כדי למזער את הסיכון ולמקסם את ההגנה, תוך התחשבות בגזע, הרקע, המצב התזונתי והחיוניות הכללית של הכלב. וכמו כן יש לקחת בחשבון את הסביבה בה חי הכלב. אם מדובר למשל בכלב מבוגר שאינו מרבה לצאת לטיולים או לחילופין בכלב צעיר אשר נוטה לאכול כל דבר מהאדמה בחוץ... חיסונים משולבים כפי שנהוג במרפאות רבות פחות מומלצים בעיני ואם יש אפשרות לפצל זה עדיף מבחינה אימונולוגית





מקורות::





78 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page