top of page
תמונת הסופר/תOpal Strommer

אלרגיה אצל כלבים- הפתרונות שיש לרפואה המשלימה להציע

עודכן: 11 באוג׳


שלושת האלרגיות הנפוצות ביותר בכלבים הן: אלרגיה לפרעושים, אלרגיה למזון ואלרגיה לגורם סביבתי- אטופי


אלרגיה אצל כלבים היא מצב של תגובתיות יתר של מערכת החיסון לחומר מסוים הנקרא אלרגן. רוב האלרגנים הם חלבונים שמקורם בצמחים, חרקים או מזון.

התגובות החיסוניות המעורבות באלרגיות הן מורכבות . כאשר הגוף נחשף לאלרגן מסוים נוצרת תגובה בינו לבין חלבונים אחרים בגוף הנקראים נוגדנים. בשגרה לנוגדים יש חלק חשוב במערכת החיסון והם מגינים על הכלב מפני זיהומים שונים. אולם במצב של אלרגיה מערכת החיסון יוצאת משליטה וממשיכה לתקוף את אותו אלרגן שבפועל לא מזיק לגוף. חומרים היסטמינים המופרשים בעודף בגוף גורמים לשלל תופעות שליליות.


מה הם הסימנים לאלרגיה אצל כלבים?

  • גירוד עז, עור מגורה ואי נוחות

  • ליקוק אובססיבי של כפות הרגלים

  • הפרשות- מעיינים ומאוזנים. לעיתים דלקות אוזניים חוזרות

  • אי נוחות כללית, ניסיון בניגוב הפה על אזורים שונים בבית

  • במקרים מסוימים יהיו סימפטומים נשימתיים: התעטשות, נזלת ושיעול

  • במידה ומדובר באלרגיה למזון יתכנו גם הקאות ושלשולים


איך ניתן לאבחן את האלרגיה?

בתיאוריה זה נשמע פשוט, אולם אלרגיות הן מצב מורכב ולכן לעיתים קרובות וטרינרים ומטפלים נתקלים בקושי באבחון שלהן ומציעים רק פתרונות פלסתר כמו אפקוול, אנטי היסטמינים למינהם או סטראודים. תרופות אלה לעיתים קרובות יעזרו עם הקלה בסימפטומים אולם לא יפתרו את הבעיה מהשורש. מה שאומר שברגע שנפסיק עם התרופות הבעיה תחזור.

האבחון בקו הראשון יהיה לרוב ע"פ דרך השלילה כאשר נרצה לשלול בתור התחלה אלרגיה לפרעושים, למזון או לגורם סביבתי- אטופי.


אלרגיה לפרעושים- מה הסימנים?

הרוק של הפרעושים הוא האלרגן הנפוץ ביותר כאשר מדברים על אלרגיה אצל כלבים.

בעוד שרוב הכלבים יחוו גירוי מקומי מנוכחות הפרעושים כלב אשר אלרגי לפרעושים יכול לפתח תגובה אלרגית חריפה אפילו מנוכחות של פרעוש בודד.

זה יכול לבלבל כי לא תמיד נבחין בפרעושים על הכלב ולכן נמהר לשלול אלרגיה לפרעושים.

חשוב לדעת שגם אם לא נראה פרעושים על הכלב לא אומר שהם לא נוכחים. פרעושים נשארים על הכלב רק כמה דקות עד שעה ולאחר מכן חוזרים לסביבתם. במידה ונראה פרעושים על הכלב ההדבקה כבר חמורה. לרוב נוכל להבחין בצואה של פרעושים שניראת כמו כתמים קטנים ושחורים.


במידה ויש ספק האם מדובר בצואת פרעושים ניתן לשים את הכתמים האלה בצלוחית של מים. אם המים הופכים לצבע אדום- חלודה זה אכן צואת פרעושים.


נוכל לראות הסימנים באזור המכונה "משולש הפרעושים"- גירוד של בסיס הזנב, הרגליים האחוריות והירכיים הפנימיות. לעיתים גם נראה נשירת שיער באותם אזורים.


טיפול- תמיד נשאף קודם כל להימנע ולטפל רק במידת הצורך.

במידה ואבחנו לכלב שלנו אלרגיה לפרעושים חשוב לשים דגש על מניעה בכל ימות השנה ולא להגיע לקיץ במטרה לכבות שרפות.

אל תחכו לקיץ - רובנו נעמיס על הכלבים שלנו הרבה מאד אמפולות וחומרי הדברה שונים במטרה להגן עליהן מפרעושים וקרציות. הבעיה העיקרית שאותם חומרים אינם בריאים לכלבים שלנו ובין שאר האפקטים השלילים שלהם על הגוף הם מחלישים את מערכת החיסון. אותה מערכת שאחראית גם על התגובות האלרגיות בגוף כאשר יוצאת מאיזון....אז יצרנו סוג של מעגל קסמים:)


טיפול נכון לאורך השנה- אם נחזק את הכלב שלנו במהלך השנה סיכוי ההדבקה שלו בפרעושים יצמצמו משמעותית בקיץ. למה? כלבים בעלי מערכת חיסון חלשה ימשכו אליהם הרבה יותר פרעושים לעומת כלבים עם מערכת חיסון חזקה. העור הוא קו ההגנה הראשון של הגוף וכאשר הוא נפרץ קל מאד למזיקים, וירוסים וחיידקים לפרוץ פנימה. תוכלו לקרוא כאן על טיפול טבעי ומניעה

מדוע כלבים מסוימים ילכו לגינת כלבים וידבקו בפרעושים וקרציות לעומת אחרים שלא? כלבים עם מערכת חיסון חלשה או לא מאוזנת יתקשו להתמודד עם טריגרים סביבתיים כמו: אלרגניים סביבתיים (צמחים מסוימים, פרעושים, אלרגנים במזון ..) המערכת בעודף או בחוסר ולא פועלת בצורה אפקטיבית או במילים פשוטות יותר לא עושה את תפקידה וזה משליך על מערכות אחרות בגוף.

תזונה מותאמת לאורך שנה היא המפתח וכמובן שאפשר ורצוי להוסיף גם תכשירים טבעיים למניעה. במידה ונקפיד על כך הכלב שלנו יגיע חזק ועמיד יותר לעונת הפרעושים ונוכל להשתמש רק בטיפול מינימלי בחומרי הדברה כמו אמפולות ודומיהם.


אלרגיה למזון אצל כלבים- מה הסימנים?

אלרגיה למזון אצל כלבים ורגישות למזון הם שני דברים שונים.

במידה וכלב אלרגי לסוג מזון מסוים זה אומר שאין לו סבילות לאותו מרכיב במזון, לרוב יהיה מדובר במרכיב חלבוני. אי סבילות לסוג מזון מסוים יכול לגרום תופעות קשות ממש כמו אצל בני אדם ובמקרים קיצוניים אפילו למוות.

ולכן, רוב הכלבים שלנו לא יהיו אלרגיים לסוג מזון מסוים אלא יהיו בעלי רגישות מסוימת שיכולה להיות קלה או חמורה יותר.


אז איך אפשר לדעת ממה הכלב שלי סובל ?


"אלרגיה או רגישות למזון יכולה להתפתח כמעט בכל גיל".

אלרגיות למזון בדרך כלל אינן מגיבות היטב לסטרואידים או לטיפולים רפואיים אחרים ולכן הדרך היחידה לשלול אלרגיה למזון היא על ידי דיאטת אלימינציה.

חשוב לציין שכאשר נותנים לכלב מזון יבש, לעבור ממזון אחד למזון אחר (כולל מזון היפואלרגני) לא יעשה עבורנו את העבודה.

בכל שק של מזון יבש קיימים המון רכיבים ואין לנו שום סיכוי לדעת לאיזה מהם הכלב שלנו רגיש. ולכן גם אם ננסה לבדוק אם הכלב שלנו רגיש לעוף ונעביר אותו למזון על בסיס דג ויהיה או לא יהיה שיפור זה לגמרי אקראי ולא נותן לנו אינדיקציה אמיתית אם אותו כלב אכן אלרגי לעוף.

מעבר לכך, נמצא שבשקי מזון מסוימים שהיו אמורים להכיל סוג מזון אחד היו בפועל כמה סוגי חלבון וזה משאיר אותנו באותה נקודה של חוסר וודאות לגבי סוג האלרגן.


לעיתים מזון לא מותאם שלא יתפרק כראוי יקבל ביטוי של בעיות עוריות שונות שיסווגו תחת הכותרת של "אלרגיות". מערכת העור היא הראשונה לסבול מחוסרים תזונתיים במיוחד מחסרים של ויטמינים ומינרלים. מזון יבש למשל נחשב מזון מאד "חם" עם מעט מאד לחות, הוא מיוצר בתהליכי חימום ועיבוד מאסיביים ולגוף מאד קשה לעכל אותו ולספוג ממנו את הרכיבים החיוניים להם הוא זקוק.

אותם רכיבים חיוניים שהצליחו להיספג יועברו קודם כל למערכות הפנימיות ובמידה והמזון אינו איכותי או לחילופין לגוף קשה לספוג את החומרים החיוניים מהמזון נראה זאת קודם כל על העור. לא יגיעו מספיק ויטמינים ומינרלים ואנו נראה זאת בצורה שונות של "אלרגיות עוריות".

מעבר לעובדה שציינתי, כאשר מתייחסים למזון יבש על בסיס עוף בדרך כלל מדובר על אבקת עוף או חלקים שונים בעוף כמו ציפורנים, נוצות ואחרים על מנת להוזיל את עלויות השק.

אם דמיינתם שהכניסו לתוך השק שלכם נתח עוף איכותי לצערי זה לא המצב. ולכן אנו נתקלים בכלבים רבים שסווגו ככלבים בעלי רגישות לחלבון עוף אולם כאשר ניסנו לתת להם עוף מבושל בצורתו הגולמית לא נראתה שום תגובה אלרגית.


הדרך היחידה לבדוק רגישות/אלרגיה במזון אצל כלבים היא לעשות אלימינציה של חומרים הגלם.

לגוף לוקח בדרך כלל כ-8 שבועות להתנקות ממרכיבי מזון מסוימים. ולכן במידה ונחליט לבדוק רגישות למזון נצטרך להתמיד לפחות 8 שבועות בתהליך מאחר בכדי להגיע למסקנות כלשהן.

בזמן התהליך הדיאטה של הכלב שלנו תהיה מורכבת ממספר בודד של רכיבים גולמיים למשל: הודו מבושל (חלבון הודו) שמרבית הכלבים לא נחשפו אליו ולכן לא יפתחו אלרגיה וכמה ירקות מבושלים (דלעת, קישוא כו') . אם לאחר חודש נראה הטבה נוכל להתחיל להוסיף מרכיבים לתפריט עד שנגיע לתפריט עשיר ומאוזן.


אלרגיות בכלבים


טיפול באלרגיות אצל כלבים בעזרת רפואה משלימה? מדוע חשוב לאבחן את שורש הבעיה?


הרפואה המשלימה מתייחסת לאלרגיה כחוסר איזון של מערכת החיסון ולכן חלק מהטיפול יתרכז בוויסות ואיזון המערכת חיסון.

הטיפול המשלים בכלבים יטפל גם בסימפטומים (הגרד למשל) על מנת להקל על בעל החיים בטווח הקצר במקביל נטפל בשורש הבעיה (המקור לחוסר האיזון בגוף שגרם למצב האלרגי להתפרץ) במטרה לתת שקט לכלבים וגם לבעלים לטווח הארוך.


דלקות ובעיות שריר שלד ש"מתנהגות" כמו אלרגיות- אלרגיה בתחפושת

יש הרבה סוגים של אלרגיות וחשוב להבין איזה מהמערכת בגוף נמצאת בחוסר איזון על מנת לטפל בבעיה. למשל טיפול באלרגיה שמקורה במערכת עיכול שונה מטיפול באלרגיה שקשורה בעקיפין לשרירי השלד.

כן, לעיתים הכלב מתגרד בלי הפסקה וברגע שניתן לו אופטלגין באופן מפתיע הוא יפסיק להתגרד. אופטלגין היא תרופה לשיכוך כאבים ואינה קשורה בשום צורה לאלרגיות- אז מדוע הכלב הפסיק להתגרד?

אופטלגין בין השאר היא גם תרופה אנטי דלקתית. במקרים מסוימים כלבים מתגרדים על מנת להקל על כאב אחר שבכלל לא קשור לאלרגיה שסברנו שיש לו מלכתחילה. זוהי דוגמה להתנהגות אלרגית שהמקור שלה של בכלל קשור לדלקות/כאבי מפרקים שברגע שהבנו את מקור הבעיה אבחנו גם בעיה אחרת על הדרך.

הטיפול לעיתים מאד טריקי כי לפעמים שהכלב יתגרד הוא יקבל סטרואידים והופ האלרגיה נרגעה ואנו סבורים בטעות שטיפלנו בצורה נכונה ומדויקת בבעיה. אבל סטרואידים הם גם תרופה אנטי דלקתית שאולי הקלה על דלקת פרקים שיש לכלב והגירוד אולי היה רק סימפטום להקלת הכאב שקשור לדלקת אשר חמקה מאיתנו וממשיכה להתפתח ללא טיפול מתאים. ברגע שנצליח לאתר את שורש הבעיה נוכל לטפל באופן המדויק ביותר והכלב יפסיק להתגרד ולפצוע את עצמו.


המטרה שלנו בטיפול ברפואה משלימה היא לאבחן את שורש הבעיה. לאחר האבחון הטיפול ישלב לרוב דיקור סיני, צמחי מרפא ותזונה מותאמת לכלב.


245 צפיות0 תגובות

留言


bottom of page