top of page
חיפוש

כורכום לכלבים- מתי כדאי לתת?

עודכן: 28 ביוני 2023


כורכום הוא צמח ממשפחת הזנגביל. האבקה המופקת מצמח זה משמשת לעתים קרובות במטבח האסייתי בכדי להוסיף צבע או טעם למנה. אנשים משמשים לעיתים קרובות בכורכום למטרות קולינריות ורפואיות עבור עצמם ובשנים האחרונות גם עבור חיות המחמד שלהם.

ישנם כ-6000 מחקרים התומכים ביתרונות שיש לשילוב כורכום בתזונה היומית של הכלבים שלנו. הכורכום מכיל תרכובת הנקראת כורכומין - שהיא למעשה המרכיב הפעיל של הכורכום.


לכורכומין מיוחסות הרבה סגולות רפואיות בינהן: פעילות אנטי דלקתיות, אנטי-ויראליות, אנטי-בקטריאליות, אנטי-פטרייתיות ונוגדות חמצון. כמו כן הכורכומין מסייע להילחם בדלקות פרקים, סוכרת, בעיות במערכת העיכול, פצעים וסרטן.


כורכום לכלבים
כורכום כחלק מתפריט הכלבים שלנו

הכורכום כצמח אנטי דלקתי לכלבים


דלקות אצל כלבים לא מופיעות רק בכלבים עם בעיות מפרקים כפי שחלקנו סבורים. דלקות כרוניות מהוות את השורש של מחלות רבות וחלקן מוסתרות היטב ומאד קשה לאבחן אותן.

דלקות פרקים, סרטן, אלרגיות, מחלות כליות, מחלות עיכול ושיניים כולן נגרמים על ידי דלקת.

אם זאת, לא כל תהליך דלקתי מהווה סיכון ואפילו יש לו תפקיד בגוף. למשל כאשר הכלב נחשף לוירוסים או חיידקים דלקת תגרום לשחרור תאי דם לבנים כחלק מתהליך ההחלמה של הגוף.



דלקת כרונית לעומת זאת היא דלקת בעוצמה נמוכה שיכולה להישאר בגוף שבועות, חודשים ואפילו שנים. היא הגורם האמיתי לחלק מבעיות הבריאות אצל הכלבים שלנו ואצלנו.

חוקרים גילו לאחרונה כי ניתן לקשור בין מחלות לב למחלות שיניים, . זיהומים כרוניים בשלפוחית ​​השתן עלולים לגרום לסרטן שלפוחית ​​השתן.


אותם חוקרים מגלים שדלקת כרונית בדרגה נמוכה מהווה גורם מובהק לדלקת פרקים וניוון מפרקים.. מחקר שנערך בשנת 2014 התקבלו תוצאות טובות יותר בלקיחת כורכום לעומת איבופפן- באנשים הסובלים מדלקות פרקים.


במחקר נוסף שנערך בשנת 2004 נמצא כי כורכומין עבד טוב יותר מתרופות נוגדות דלקת אחרות כמו אספרין ומאיבופרופן.


עוד מחקר שנערך בתאילנד ב2014 (אנחנו מתקדמים עם השנים:) בדק את השפעת הכורכומין לעומת איבופרופן בחולים עם דלקת מפרקים (ארתריטיס) בברך. נמצא כי לשניהם השפעה זהה בהפחתת הכאב אולם לכורכום לא היו תופעות לוואי במערכת העיכול שחוו המטופלים שנטלו איבופרופן.

דלקת היא המניע העיקרי לרוב המחלות בגוף.וכורכום הוא אחד מהנוגדי הדלקת הטבעיים הטובים ביותר שיש לטבע או לרפואה להציע.


כורכום לכלבים עם סרטן


היום ידוע לנו שדלקת כרונית עלולה להוביל לסרטן שכורכום הוא נוגד חמצון חזק.


מחקר בבריטניה הראה שכורכומין יכול למנוע מתאים טרום סרטניים להפוך לסרטן, וכאן נכנס תפקידו של הכורכום כגורם מניעתי לסרטן. בנוסף כורכום יכול לטפל בסרטן באופן טבעי. כורכום נחקר מאד במיוחד בהקשר לסרטן והתוצאות מבטיחות מאד. נמצא כי כורכום הורג תאים סרטנים ומונע צמיחה שלהם.



האגודה האמריקאית לסרטן טוענת, "כורכומין מפריע להתפתחות, גדילה והתפשטות של סרטן בגוף. . לאחרונה, התמקדו בכורכומין בשל יכולתו להפחית את גודל הגידול ולהרוג תאים סרטניים. "

מהנתונים שיש ברשותנו היום מחצית מהכלבים הבוגרים חולים בסרטן וזוהי עוד סיבה מצוינת להתחיל לשלב כבר היום כורכום בתפריט של הכלב.ולתת לו עוד מנגנון הגנה.


כורכום לכלבים עם הפרעות במערכת העיכול


ההשפעות האנטי-דלקתיות של הכורכום נמצאו כמועילות גם במחלות מעי דלקתיות (IBD) כמו גם בהפרעות במערכת העיכול האחרות.

כורכום נמצא במספר מחקרים פרה-קליניים ובניסויים קליניים לא מבוקרים, כבעל השפעה חיובית על דלקות במעיים ובמערכת העיכול.


חוקרים מבית החולים Hamamatsu South ביפן אמרו כי "ההשפעות המעכבות של כורכומין על מנגנוני דלקת עיקריים. ופרופיל הבטיחות של החומר שנמצא ללא תחרות, מצביעות על כך שיש לו סיכויים טובים לטיפול ב- IBD."


כורכום כתחליף טבעי לסטרואידים


כלבים רבים נוטלים סטרואידים באופן זמני או קבוע בגלל אלרגיות וכאבי מפרקים - מחקרים מסוימים מראים שכורכומין יעיל באותה מידה כמו סטרואידים. החוקרים מציינים : " מעבר להשפעותיו הרפואיות היתרון המרכזי של הכורכומין הוא היעדר תופעות לוואי בהשוואה לקורטיקוסטרואידים."

עוד מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Pharmacy and Pharmacology מראה ששילוב כורכומין עם סטרואידים עזר בהפחתת תופעות הלוואי שלהם.

.

איך לשלב כורכום בתפריט הכלב?


סטרואידים עזר בהפחתת תופעות הלוואי שלהם אז קודם כל חשוב לדעת שכורכום לא נספג בגוף בצורה מיטבית ללא נוכחות שמן או פלפל שחור ולכן רצוי לשלב בניהם.

ד"ר מייקל גרגר מצא שמרכיב הפפרין ( נמצא בפלפל השחור) יכול להגביר את ספיגת הכורכומין עד- 2,000%. לכן חשוב לשלב פלפל שחור ושמן בכדי להגיע לתוצאות טובות..רצוי שהשמן בו נשלב את הכורכום יהיה שמן איכותי בכבישה קרה. הבחירה האידיאלית בעיני תהיה שמן MCT אורגני אולם גם שמן קוקוס או שמן זית יכולים לעבוד.


מתכון להכנה מהירה:

נערבב כף אבקת שורש כורכום עם שני כפות שמן ופלפל שחור גרוס (שלושה סיבובים)


אופציה למתכון שנוכל לשמור למהלך השבוע:: חצי כוס אבקת כורכום, 2 כוסות מים,, כפית וחצי פלפל שחור גרוס, רבע כוס שמן.

שמים את הכורכום ומוסיפים חלק מהמים- מערבבים כ8 דק על אש נמוכה. מוסיפים עוד קצת מהמים (אפשר להוסיף עוד קצת מים אם זה יוצא סמיך מידי. להוסיף את הפלפל והשמן ולערבב. לשמור במקרר עם מכסה סגור ( עד שבועיים).


כמויות:

אין זה מדע מדוייק אבל בגדול נוכל להתחיל ברבע כפית ליום כאשר מדובר בכלב קטן, חצי כפית ליום לכלבים בינונים ושלושת רבעי כפית לכלבים גדולים. כלב ענק יכול להתחיל בכפית ליום.

כורכום יכול לכרום לעצירות ולכן חשוב להתחיל בהדרגה כאשר ניתן לערבב את הכורכום במזון ולהוסיף מים.

הכורכומין יוצא מהגוף די מהר ולכן בשביל לשפר תוצאות כדי לפצל את הכמות לפעמים ביום!


מתי לא רצוי לתת כורכום לכלב


  1. לפי הרפואה הסינית הכורכום נחשב לצמח מחמם לכן אם הכלב שלכם נחשב לטיפוס "חם- בבדר"כ חם לו, הוא מחפש אזוורים קרירים להשכב עליהם, הוא דבוק למזגן יתכן שכורכום אינו הצמח עבורו.

  2. הכורכום נחשב למדלל דם טבעי ולכן אינו מומלץ לתת אותו לכלבים הנוטלים תרופות לדילול דם או הורדת לחץ דם. מאותה סיבה לא כדאי לתת כורכום לפני ניתוח

  3. לא מומלץ לתת כורכום בשילוב עם סטרואידים, טיפולים כימוטרפיים ותרופות נוגדות דלקת

  4. לא מומלץ לתת לכלבות בהריון

* המידע בדף אינו מחליף התייעצות עם וטרינר במידת הצורך








475 צפיות0 תגובות
bottom of page