top of page
תמונת הסופר/תOpal Strommer

במה נכון להאכיל את הכלב שלי?

עודכן: 28 ביוני 2023

ישנו דיון עתיק יומין בנושא התזונה האולטימטיבית עבור הכלבים שלנו. אנסה לעשות כאן קצת סדר בנושא ולהביא את כל המידע בכדי שתוכלו לעשות את הבחירה המושכלת והמדויקת ביותר עבור כלבכם.

בעלי החיים הניזונים ממקורות מזון צמחיים ומן החי ללא אבחנה נקראות אומניבוריות= אוכלות כל, בני האדם משתייכים לקבוצה זו. קרינבורים לעומתם אלה בעלי חיים הצורכים רק בשר, חתולים למשל.

הרביבורים הם בעלי חיים הניזונים ממקורות צמחים בלבד למשל פרות וסוסים.


במהלך השנים, כל היונקים התפתחו ופיתחו התאמות פיזיות לסביבתם ולתנאי הגידול שלהם במטרה למקסם את הישרדותם .

אז לפני שנמהר לפסוק האם כלב או קריניבור או אומניבור חשוב שנבין את התכונות והמנגנונים היחודיים שהאבולוציה שלו יצרה במהלך השנים.



במה כדי להאכיל את הכלבים שלנו
תזונה טבעית לכלבים

מערכת העיכול

העיכול של תזונה המתבססת על מקורות צמחיים שונה מאד מעיכול תזונה מבוססת בשר.

צמחים מכילים לא מעט תאית ועמילנים שדורשים אנזימים מיוחדים בכדי לפרקם בגוף. לשינים גם כן כן חלק ראשני אולם מרכזי בפירוק וטחינת החומרים הללו.

תהליך העיכול למעשה מתחיל בפה כאשר לאוכלי העשב (הומניבורים) האנזימים עמילאז וצצלואז שהם אנזימים עיכול, נמצאים ברוק ומתחילים את תהליך העיכול כאשר בעת הפרשת את הופכים את העמילנים המורכבים שבצמחים לגלוקוז כבר כאשר הצמח נכנס לפה. תהליך פירוק העמילן קריטי שכן רק סוכרים פשוטים יכולים להיספג במעי הדק או במקרה של תאית האניזמים הללו יסייעו בתסיסה תקינה ובפיתוח שלמאקרו נוטירניטים.

בגלל שקרניבורים לא הסתגלו לאכילה מזון מהצומח לא מופרש אצלם עמילאז ברוק כחלק מתהליך הפירוק לסוכרים פשוטים. כלבים וחתולים אינם מייצרים עמילאז ברוק .


התאמת השיניים למזון


הגודל וצורת השיניים מותאמת לאורך חייהם של בעלי החיים ולתזונה שלהם. אוכלי עשב למשל כמו סוסים ופרות בעלי שיניים טוחנות ארוכות, רחבות וגדלות בכדי לאפשר את טחינת המזון. מקורות צמחיים אשר עשירים בסיבים דורשים פירוק כבר בתחילת תהליך העיכול לחומרים קטנים ושימושיים להמשך התהליך. השיניים החותכות שלהן נועדו לבחור את המזון (דשא למשל) והלשון המאד ארוכה שלהם דוחפת את הדשא לחלק האחורי של הפה לצורך טחינה נוספת ורק לאחר מכן נבלע המזון הטחון להמשך העיכול.

לעומתם, שיני הקרינבור מיועדת לקרוע את הבשר מהעצם ואז לבלוע אותו להמשך בקיבה.

אם נתבונן בשיני הכלב נבחין שהן ארוכות, מחודדות וחדות ממש כמו שיני קריניבור. והן גם יכולות להתשלב בצורה שמאפשרת נעילה וקריעת הבשר והטרף. אי כמעט שום טחינה של המזון לפני הבליעה שלו.

על מנת להבין את ההבדל נוכל להשוות את שיני הכלב או החתול שלנו לשניים שלנו. האדם נחשב לאומביבור= אוכל כל והשיניים שלנו מהוות שילוב של אוכל העשב ואוכל הבשר על מנת לאפשר טחינה של מזון מן הצומח וגם אכילת בשר.


מה כדאי להאכיל את הכלבים שלנו
דיאטה לכלבים

ככל שנמשיך בדרכי העיכול של המזון נראה שההבדלים בולטים מאד בין אוכלי העשב לאוכלי הבשר.

אוכלי עשב הם בעלי דרכי עיכול ארוכות מאד, באורך של מטר וחצי. דרכי העיכול כוללות אזורים המיועדים לתסיסה של תאית במטרה לפרקה. גם לאחר הפירוק של השיניים הטוחנות והעימלאז שברוק והמשך הפירוק בעזרת אנזימי הקיבה יתכן שהתאית תצטרך לעבור פירוק נוסף גם במעי הגס.

לאומניבורים כדוגמת האדם יש דרכי עיכול באורך בינוני של 20- 40 מטר (לבדוק..)

לכלבים יש מערכת עיכול קצרה בהרבה בערך 2 מטר ולחתולים אפילו קצרה יותר. לאף אחד מהם אין אזורי עיכול המאפשרים תסיסה של תאית לצורכי פירוק.


אומגה 3 לכלבים


כל בעלי החיים זקוקים לחומצות שומן אומגה 3 כדי לתמוך בבריאות. חומצת שומן אומגה 3 נחשבת לחומצת שומן חיונית, כלומר הגוף של החיה אינו מייצר אותה ולכן יש לצרוך אותה.

ניתן לקבל אומגה 3 ממקורות מן החי כמו דגים או ממקורות צמחיים אולם שם נדרשת המרת הגוף של החומצה אלפא לינולית (ALA) לצורת הפעילות של הואמגה 3 ( EPA ו- DHA)

אוכלי עשב ואכילים יכולים להמיר מקורות ALA מבוססי צמח ל- EPA ו- DHA באמצעות סדרה של תגובות אנזימטיות. לחתולים אין את האנזימים הנחוצים להמרה ממקור צמחי וכלבים יכולים להמיר רק 5-15% ממקור צמחי.



אומניבור או קרניבור?


אז למרות שהם שונים מעט מחתולים, ניתן להחשיב כלבים כקרניבורים על בסיס השיניים שלהם שנועדו לפרק בשר ומערכת העיכול החומצית והקצרה שלהם שנועדה לעכל בשר ולהתמודד עם הפתוגניים שלו במידה ויש. בנוסף כפי שציינתי לכלבים חסר האנזים עמילאז ברוק המשתמש לפירוק סוכרים טרום תהליך העיכול כפי שיש לאוכלי עשב.גם חוסר היכולת היחסי שלהם להמיר מקורות צמחיים מבוססי אומגה 3 ל - EPA ו- DHA נותן לנו אינדיקציה נוספת שאגן מדובר בקרניבורים.

כחלק מתהליך הביות בני האדם האומניבורים האכילו באותה דיאטה של אכילת כל גם את הכלבים שלהם לאורך השנים בדיאטות שחלקן ניכר מהם מתבסס על אורז ותירס למשל.

האם כלב יכול להתקיים מדיאטה כזאת? כן. אבל השאלה האמיתית היא מה המחיר שזה גובה מהם בריאותית לאורך השנים שכן הם אינה בנויים לתזונה מסוג זה.

אז מה נכון להאכיל את הכלבים שלנו?

אז למרות שמקור הכלבים אבולוציונית הוא מאבות אבותיהם הזאבים איני סבורה שכלבים מביותים צריכים לאכול להתקיים אך ורק מבשר.

בשל דיאטה רבת שנים שבה האכילו את הכלבים באותה דיאטה שלנו בני האדם המונה הרבה מקורות צמחיים התפתחו אצל הכלב התאמות שונות גם לעיכול פחמימות. הכלב למשל מייצר עמילאז ע"י הלבלב בכמות גבוה בהרבה ביחס לזאבים דבר המסייע לו לעיכול של פחממות כחלק מהתזונה שלו.

לירקות, פירות ופחמימות צריך להיות מקום בתזונה של הכלב אולם הבעיה המרכזית הינה שבמזון היבש שאנו נותנים לכלבים שלנו אחוז הפחמימות גבוה בהרבה מאחוז שהם צריכים לקבל, מקור החלבון אינו איכותי (קשה לי לקרוא לזה מקור חלבון בכלל) וכמובן המזון אינו מזון מעובד שמכיל קמחים, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח ובגדול הההשוואה הכי נכונה כאשר אני מסתכלת על מזון יבש לכלבים היא ביסלי+ מולטיויטמין.

לצערי הדבר נכון לכל המזונות היבשים וגם לאיכותיים ביותר שבניהם, תהליך העיבוד שהמזון עובר לא מאפשר לכלב לקבל את החומרים החיוניים שהוא זקוק להם.


תזונה טבעית לכלבים בעיני היא הטובה ביותר זאת כל עוד בונים תפריט נכון ומסודר ומוודאים שהתזונה מלאה ושאין חסרים.


טיפים לבניית תפריט לכלבים שלכם תוכלו למצוא כאן





31 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page