top of page
חיפוש

טיפול בפריצת דיסק בכלבים

עודכן: 5 בפבר׳

פריצת דיסק יכולה להתרחש בכל גזעי הכלבים אולם כלבים בקבוצת סיכון גדולה יותר הם כלבים מסוג ביגל, פקינז, תחש, באסט, קוקר ספניאל, בולדוג צרפתי, קורגי, פינצ'ר, לאסה אפסו ושיצ'ו.

הטיפול בפריצת דיסק בכלבים משתנה לפי חומרת המצב ויכלול בדרך כלל מנוחה, תרופות משככות כאב, דיקור סיני ובמקרים קיצוניים גם ניתוח.

דיקור סיני בכלבים יכול להביא להחלמה מלאה או חלקית (תלוי מצב) במצבים של פריצת דיסק אצל כלבים. הכוונה שהכלב יכול להמשיך לתפקד באופן מלא עם פריצת הדיסק ולא יסבול מכאבים הנלווים למצב. בנוסף ע"פ מחקרים אחרונים , במידה ובחרנו בטיפול קונבנציונלי תוצאות הטיפול יהיו אפקטיביות יותר כאשר נשלב את הטיפול עם טיפול בדיקור סיני. הדיקור מאפשר הזרמת דם וחמצן לאזור הפגוע, משחרר משככי כאב טבעיים ואף מאפשר ספיגה טובה יותר של תרופות ותוספים במידה וניתנים.



פריצת דיסק בכלבים

הסימנים הנפוצים לפריצת דיסק אצל כלבים : קושי בהליכה ובמעבר בין תנוחות, קושי בעליה במדרגות, אי שליטה בצרכים, שיתוק מלא או חלקי של אחת מהרגלים או יותר, חוסר תחושה של כאב עמוק.


מהי פריצת דיסק בכלבים?

המצב בו תוכן הדיסק שהוא מעין חומר סחוסי נקרע, חודר אל תעלת השדרה ולוחץ על חוט השדרה נקרא "פריצת דיסק".

עוצמת הלחץ על חוט השדרה ומיקום פריצת הדיסק ישפיעו על הסימפטומים ועל חומרת השיתוק שעלול להיגרם כתוצאה מכך. פריצת דיסק אצל כלבים יכולים להתרחש באזור אחד או יותר על גבי עמוד השדרה.


הסימפטומים לפריצת דיסק בכלבים:


פריצת דיסק בכלבים יכולה להתרחש באזור הצוואר, באמצע הגב ובגב התחתון.

הסימנים יכולים להתבטא בחולשה, שיתוק חלקי או מלא , כאבים במצבים שונים, חוסר שליטה על שתן וצואה ואובדן תחושה.

במקרים שהדיסק יפרוץ בבת אחת (פריצת דיסק אקוטית) הסימנים יהיו חריפים יותר ומיידים במקרים אחרים פריצת הדיסק יכולה לעשות באופן הדרגתי והסימנים יופיעו לאורך זמן.

בעוד שפריצת דיסק בגב יכולה לגרום לשיתוק ברגליים האחוריות פריצת דיסק באזור הצוואר תגרום לשיתוק כללי מהצוואר ומטה.

ניתן להקל על הסימפטומים ולכן חשוב "שנתפוס" את זה כמה שיותר מוקדם. סימפטומים לפריצת דיסק קלה יכולים להתבטא בקימור הגב, רעידות מכאב, קושי בתנועתיות של הראש (עם הפריצה בצוואר) וכאבים חזקים.

בפריצת דיסק קשה כבר ישנה פגיעה של העצבים שמובילה לשיתוק שיכול להיות זמני או קבוע. חוסר שליטה בשלפוחית וביציאות הם סימפטומים של פריצת דיסק קשה.


כיצד מאבחנים פריצת דיסק בכלבים?


בדיקה נוירולוגית של וטרינר תאשר את המקום החשוד בפריצת דיסק ולאחריה יתבצע צילום רנטגן ולעיתים גם צילומים בתוך תעלת השדרה.


הטיפול הקונבנציונלי בפריצת דיסק בכלבים


הטיפול משתנה בהתאם לחומרת המצב. בפריצת דיסק קלה לעיתים יומלץ על מנוחה מוחלטת של הכלב לזמן של חודש-חודש וחצי במטרה לייצב את האזור הפגוע ולשמור שלא תהיה החרפה. נהוג לשלב את הטיפול במנוחה עם מתן תרופות לשיכוך כאבים.

במקרים בהם הלחץ על חוט השדרה גורם לשיתוק חלקי או מלא לעיתים יומלץ על ניתוח להוצאת הדיסק שפרץ החוצה.

הניתוח מורכב ובמידה והוחלט להיעשותו חשוב לעשות אותו אצל מומחה בעל ניסיון בניתוחים בעמוד השדרה.

כמו בכל ניתוח ישנם סיכונים ולכן חשוב לשקול את העלות אל מול התועלת לפני קבלת ההחלטה.

במידה והכלב שלנו מראה סימנים של שיתוק והחלטנו לבצע את הניתוח סיכויי ההצלחה של הניתוח יהיו גבוהים יותר אם נבצע אותו כמה שיותר מהר מרגע שתסמיני השיתוק החלו. במידה והכלב סובל משיתוק זמן ממושך יתכן שהניתוח לא יהיה אפקטיבי במיוחד או כאשר אין כאב עמוק ברגלים ( אין תקשורת בין הראש לרגליים) .



פריצת דיסק בכלבים


דיקור סיני לפריצת דיסק בכלבים


דיקור סיני הוכח כיעיל מאד בטיפול בפריצת דיסק. הטיפול בדיקור יכול לעיתים למנוע פרוצדורות כמו ניתוחים והוא יכול לסייע גם בחיזוק הגוף לפני ניתוח או בהתאוששות אחרי ניתוח על מנת לייעל את התוצאות.

הדיקור כולל החדרת מחטים דקיקות בנקודות מסוימות בגוף. מתחת לכל נקודת דיקור ישנם צרורות עצבים, עורקים וורידים והן מהוות צומת מידע של מערכת העצבים.


במקרה של פריצת דיסק נבחר בדרך כלל לדקר בנקודות לאורך עמוד השדרה כאשר מיקומן המדויק יקבע לפי האזור בו התרחשה הפגיעה. הדיקור מגרה את המערכת עצביים המרכזית שמשחררת כימיקלים לשרירים, לחוט השדרה ולמוח. הגוף ישחרר אנדורפינים (משככי כאבים טבעיים), נוירו אדרנלין ומתווכים אנטי דלקתיים דבר שירומם את מצב רוחו של הכלב ויפחית כאבים . בעקבות הדיקור רמת החמצן בדם תעלה באזור הפגוע וחומרים חיוניים אחרים יצליחו להגיע אליו ביתר קלות ולסייע בריפוי. אם נשתמש בחומרים נוגדי דלקת הדיקור ייעל את ספיגתם בגוף, מערכת החיסון מתחזקת בעקבות עליית כדוריות הדם הלבנות ומאפשר לגוף להתרכז בתהליך הריפוי הטבעי שלו.


כמה טיפולי דיקור ידרשו לכלב שלי עד להחלמה?


מספר הטיפולים משתנה מכלב לכלב ותלוי בכמה גורמים ביניהם: חומרת המצב (האם הבעיה אקוטית/כרונית), שיתוף הפעולה של הכלב בזמן הדיקור ותגובת הגוף שלו לטיפול.

באופן מפתיע רוב הכלבים משתפים פעולה עם הדיקור וחלק אפילו נרדמים במהלכו.

לרוב כבר לאחר מספר טיפולים בודדים נוכל לראות שיפור מסיים.














138 צפיות0 תגובות
bottom of page