top of page
חיפוש

היפ דיספלזיה בכלבים- סימפטומים וטיפול

עודכן: 7 ביולי 2023

היפדיספלזיה היא מחלה התפתחותית גנטית של מפרק הירך בכלבים והיא המחלה האורתופדית הנפוצה ביותר בכלבים. המחלה קיימת בכל סוגי הכלבים אולם נפוצה יותר בקרב זנים גדולים וענקיים ובעיקר: דני ענק,רועה גרמני, סאן ברנרד, לברדור וגולדן רטריוור.


היפ דיספלזיה בכלבים

כלבים הסובלים מהיפ דיספלזיה נולדים עם מבנה לא תקין של האגן. עם הזמן ובשל ניסיוניות של הגוף לפצות ולשמור על איזון ישנה שחיקה של הסחוס במפרק הירך, דלקות חוזרות היווצרות גופי עצם לא תקינים (Osteophyte)באזור המפרק. המחלה מושפעת גם מתזונה לא נכונה, פעילות פיזית מאומצת או טראומה של הגוף. חשוב לא להרביע כלבים שאובחנו בהיפ דיספלזיה, המחלה היא גנטית ולא ניתנת לריפוי.


מה הסימפטומים?


אחד הסימנים הראשונים הם צליעה קלה בזמן הליכה, צליעה פתאומית, איבוד מסת שריר, הליכה במעין קפיצות של ארנבת, ישיבת צפרדע, קושי במעבר בין תנוחות ובמקרים חמורים יותר קושי רב בהליכה או סירוב לעשות פעילות כמו ריצה, קפיצה, עלייה במדרגות וכו'.

הכאבים יתגברו בדרך כלל עם מעברים מחום לקור ובעונות מעבר.

איך מאבחנים?


בדיקה ראשונית מאד ניתן לעשות באמצעות מתיחה עדינה של הירך. במקרים שהכלב סובל מהיפדיספלזיה המתיחה תהיה מלווה בכאב מצידו.

אם זיהנו את אחד הסימפטומים של יפדיספלזיה אצל הכלב שלנו כדי שנגיע על מנת לאשש או לשלול את המצב אצל הוטרינר. לאחר בדיקה גופנית לצורך שלילת מחלות אחרות יתבצע צילום רנטגן של האגן.

התהליך מתבצע בהרדמה מלאה ובסופו ניתן לקבוע האם הכלב סובל מהיפ דיספלזיה, מהי חומרת המחלה והאם קיימת במפרק אחד של הירך או בשני הצדדים.



כיצד ניתן לטפל בהיפדיספלזיה?


טיפול קונבנציונלי- לאחר האבחון הטיפול ישלב בדרך כלל תרופות נוגדות דלקת ומשככי כאבים כגון רימדיל.

בנוסף לתרופות אלה בדרך כלל יומלץ על שינוי תזונתי למזון התומך בסחוס ובעצמות ולעיתים גם תוספים רלוונטים.

הטיפול התרופתי עוזר בהקלת הסימפטומים של המחלה אולם אינו מרפא אותה.


במצבים חמורים ניתן לשקול את האופציה של ניתוח- גם כאן ישנן כמה אופציות. האופציה הראשונה היא הסרת מפרק הירך. לאחר הסרת המפרק הגוף מייצר מעין מפרק חלופי מרקמות חיבור ושריר. אופציה שניה היא החלפת מפרק הירך. בעוד שניתוח החלפת מפרק נותן תוצאות טובות יותר, הוא גם ניתוח מורכב ויקר ויקר יותר.


מעבר לעלות הכלכלית של ניתוח צריך לקחת בחשבון שלא תמיד ההחלמה תהיה מושלמת ונכנס כמובן השיקול של הסיכון בהרדמה מלאה בכלבים מבוגרים.



טיפול בהיפדיספלזיה בעזרת רפואה משלימה


חשוב להבין שהיפ דיספלזיה הוא מצב פיזיולוגי בלתי הפיך.

בשל חוסר התאמה של העצמות במפרק הירך וחוסר תמיכה של השרירים, הגוף מנסה לפצות על המצב ומייצר גופי עצם באזור המפרק. בזמן תנועה הכלב יסבול מכאבים בגלל החיכוך ועם הזמן תיווצר דלקת.

דיקור סיני וצמחי מרפא יעילים להקלה בכאבים ובטיפול בדלקות וכמו כן הטיפול מסייע לאזן נוזלים סינוביאלים במפרק. הדיקור משחרר חסימות בגוף שבסופו של דבר גורמות לכאב, הוא עוזר להגביר את זרימת הדם לשרירים ולמפרקים ע"י עידוד שחרורם של חומרים מרחבי דם לאזור הפגוע. כתוצאה מכך ישנה זרימה מוגברת של חמצן וחומרים חיוניים אחרים אשר מסייעים בתהליך הריפוי של הגוף ומונעים את התנוונות התאים. הדיקור מקל על התכווצות השרירים ומשחרר משככי כאבים טבעיים. זהו מעגל חיובי שמזין את עצמו , שכן כאשר עוצמת הכאב פוחתת הכלב יכול להזיז את השרירים בקלות, להניע את המפרק ועם הזמן לשפר את טווח התנועה שלו.

היתרון המרכזי בדיקור לכלבים שהוא אינו תהליך פולשי ואין לו תופעות לוואי. מרבית הכלבים חשים נינוחות ונטולי כאבים לאחר הדיקור. במצבים של היפדיספלזיה דיקור משפר את איכות החיים של הכלב באופן ניכר ומאט את התהליך הניווני של הגוף ואת החמרת המחלה.


תוך כמה זמן נצפה לראות שיפור?


לדיקור בכלבים כמו אצל אנשים יש השפעה מצטברת.

עם זאת, בחלק מהמקרים נוכל לראות שיפור כבר אחרי מספר טיפולים בודדים.

במקרים אחרים ידרשו מספר רב יותר של טיפולים, תלוי בחומרת המצב ובתגובת הכלב לטיפול.

לאחר סדרת הטיפולים שנקבעו חשוב לעקוב אחרי המצב הכלב ולעיתים ידרשו טיפולי "תחזוק" כל כמה חודשים על מנת לשמר את המצב הקיים.


דיקור סיני להיפ דיספלזיה בכלבים


189 צפיות0 תגובות
bottom of page