top of page
חיפוש

מזון יבש איכותי לכלבים- האם יש דבר כזה?

עודכן: 15 בפבר׳

לעיתים קרובות כחלק מהטיפול אני מציעה לבעלי הכלבים לערוך שינויים בתזונת הכלבים שלהם.

הרבה מהם מופתעים כאשר הם מגלים שהמזון שהם מאכילים בו את הכלבים שלהם אינו איכותי כפי שהיו סבורים עד כה. לא במקרה המידע על גבי השק מאד לא "ידידותי למשתמש" ורובנו לא ממש נבין מה המשמעות של הרכיבים ומה בכלל אנחנו צריכים לחפש שם.. מה שעצוב בכל הסיפור שלרוב נוציא הרבה כסף על מזון שנחשב איכותי לכאורה.

אז איך בכל זאת נדע איזה מזון הוא האיכותי והמתאים ביותר עבור הכלב שלנו?

במאמר זה אנסה לעשות לכם קצת סדר בהבדלים בין סוגי המזונות השונים, מה ההבדל המרכזי בין מזון יבש לתזונה טבעית ומה ההשלכות של כל אחד מהם לטווח הקצר והארוך על הכלבים שלנו.

אז לפני שנצלול פנימה כמה נקודות חשובות בתור בהתחלה שכדאי לשים עליהן את תשומת הלב בבחירת מזון לכלב שלכם:


כמה ואיזה פחמימות יש בשק- ריכוז גבוה של פחמימות נועדו להוזיל את עלות השק. ריכוז גבוה של פחמימות פוגע בבריאות הכלבים שלנו בטווח הארוך במיוחד כי מדובר בפחמימות פשוטות באיכות ירודה.

מקור החלבון- חלבון יכול להיות עוף/בקר/דג/הודו/כבש/ברווז וכו'- שימו לב ש"אבקת עוף" זה לא עוף, אבקת דג זה לא דג...ארחיב בהמשך המאמר על המשמעות של הדברים.

מי ממליץ לנו- האם לאדם/גורם שהמליץ לי על המזון יש אינטרס שנקנה את המזון או שהשיקול הבלעדי שלו הוא טובת בעל החיים שלנו. ולא פחות חשוב האם יש לו הכשרה וידע בתזונת כלבים





אז נתחיל מההתחלה- למה מתכוונים שאומרים "מזון יבש" לכלבים?


הכוונה במזון יבש הוא מזון גרגרים כמו שאנחנו מכירים אותו. ישנן הרבה חברות שונות שמשווקות והשק יכיל את אחד החלבונים: עוף, בקר, ברווז, דג וכו'...כל המזונות היבשים נחשבים למזונות מעובדים בשל תהליך חימום אגרסיביים שהמזון עובר וחומרי שימור שונים שמוספים לו בכדי לאפשר את צורתו הגרגרית, דחיסתו לשק ושמירתו לאורך זמן.

לעומת זאת כאשר מדברים על תזונה טבעית לכלבים הכוונה היא למזון שאינו מעובד ויגיע בצורתו האורגנית והגולמית, זה יכול לכלול מוצרים מן החי או מהצומח כל עוד הם לא עברו עיבוד למשל: בשר, עוף, הודו, דג, ביצים, פחמימות, דגנים פירות וירקות. חשוב לציין שבתוך קטגוריית התזונה הטבעית יש כמה גישות וחלק מהמאכלים יעדיפו תזונה טבעית נאה כלומר חלקי בשר חיים ולא מבושלים ואולם אחרים יעדיפו לבשל את התזונה לפני ההגשה.



מה משותף לכל המזונות היבשים של הכלבים שלכם?


עמילן. רוב המזונות היבשים מתבססים על עמילן. עמילן נועד להוזיל את עלויות השק והוא מתבסס על פחמימות זולות אשר לרוב מגודלות בתנאים אשר לא מאושרים למאכל בני אדם. למשל התירס שנמצא בשקי המזון של הכלבים שלנו הוא אינו התירס שאתם קונים בסופר. חומר הגלם, תנאי הגידול, פיקוח על רמות הריסוס ועוד גורמים רבים הופכים אותו למוצר אחר לגמרי שלא סתם מוגדר כ"אינו ראוי למאכל אדם". אחוז העמילן (פחמימות) נע בין 40%-60% בכל שק. -למרות שמחקרים רבים מראים את ההשפעות השליליות של כמות פחמימות גדולה על הכלבים שלנו ואת הקשר למחלות כמו: דלקות פרקים, מחלות אוטואימוניות, השמנה וסרטן, ארגון AAFCO שאחראי על תזונת הכלבים אינו מגביל את כמות הפחמימות בשק הכלבים שלכם. מה שעומד מאחורי הדברים הוא רצון להוזיל את עלות היצור של השק ואת הרווח עבור יצרניות המזון.


מזון יבש=מזון מעובד- בשנים האחרונות גדלה המודעות של הסכנות הטמונות באכילת מזון מעובד. גם אנחנו אוכלים מזון מעובד כחלק מהשגירה העמוסה שלנו. זה נוח וזה מהיר וזה בסדר כל עוד זאת לא התזונה העיקרית והבלעדית שלנו. אבל מה היה קורה אם היינו באים לרופא שלנו ואומרים לו שאנו אוכלים רק מזון מעובד כל יום. אם אנחנו אנשים בריאים אולי היה לוקח לגוף שלנו יותר זמן להראות נזקים וחוסרים.

אם קיבלו מערכת חיסון חלשה יותר ובכללי אנחנו רגישים יותר לא יקח הרבה זמן עד שהגוף יראה אותותיו. ככה בדיוק אצל הכלבים שלנו. חלקם יפתחו בעיות שונות מוקדם ואחרים רק בגיל מבוגר יותר. רובנו אפילו לא נחשוד שזה קשור לתזונה ו"נאשים" אלמנטים אחרים כמו: גנטיקה, גורל וכו'...באמת קשה לשים את האצבע ולרוב מחלות הן תוצאה של מספר גורמים. אבל לתזונה יש חלק מרכזי ואולי החשוב ביותר במניעת מחלות אצל הכלבים שלנו.

למה מתכוונים כשאומרים מזון מעובד?

על מנת לדחוס רכיבים מזון ולהפוך אותם לגרגרים שאפשר להכניס לשק נדרש תהליך חימום בעוצמות גבוהות מאד. החימום הורס רכיבים תזונתיים חיוניים לבריאות הכלבים שלנו וגם יוצר מרכיבים לא רצויים כמו רעלנים וחומרים מסרטנים. לפי החוק כאשר מדובר בתזונת בעלי חיים אין דרישה לדעת מה המקור של כל מרכיב . למשל כאשר יהיה כתוב על השק "עוף" כנראה שמה שהוכנס הוא החלק הכי זול ולא מזין של העוף כמו כרבולת, נוצות וכדומה...זהו לא נתח העוף העסיסי שדמיינתם. מתוך חומר הגלם הלא איכותי מלכתחילה אחרי חימום אגרסבי בכלל לא נותר שום דבר חיוני עבור הכלבים שלו. אחוזי הלחות יורדים מ70% ל10% כדי לאפשר לדחוס את המזון לגרגרים, לאפשר חיי מדף ולהוזיל עלויות.

ויטמינים סינטטיים ומדוע הם בעייתיים- היום כבר יש מספיק מחקרים שתומכים בעובדה שויטמנים סינטטיים לא מצליחים לחכות את הוויטמינים הטבעיים והם לא נספגים בגוף כראוי. הם לא יכולים להחליף ויטמינים אשר מגיעים מפירות, ירקות ומרכיבים אורגנים אחרים על מנת לספק את צרכי הגוף. גם אם כתוב לנו שיש ירקות או פירות בשק כנראה שלא נשאר מהם אף מרכיב חיוני אחרי חימום בטמפרטורות גבוהות כל כך.

חומרי טעם וריח- המזון המעובד מלא בחומרי טעם וריח וגם וצבע מאכל. מדוע בעצם צריך לצבוע את המזון הרי לכלבים לא אכפת הצבע? למי כן אכפת? לנו. .אז מוסיפים לו צבע אדום שיזכיר מראה של בשר ולא יהיה אפור כמו הצבע המקורי שיוצא לאחר החימום. וכמובן מצפים אותו בציפוי סוכרי כדי שיהיה טעים יותר לכלבים שלנו והם ירצו לאכול אותו. סוכר מהווה גורם מרכזי לדלקות ומחלות שונות אצל הכלבים שלנו.

6 חומרים מסוכנים שנמצאים בכל המזונות היבשים ללא יוצא מן הכלל

תעשיית המזון האולטרה-מעובד לחיות מחמד מודה שרעלנים לא רצויים עושים את דרכם בהכרח למזונות כלבים, חתולים וחיות אחרות. "רמה מסוימת של זיהום היא בלתי נמנעת." כך נאמר. רשימת ה"מרכיבים והחומרים" שנחשבים מסוכנים : "ארסן, כספית, PCB, BPA, דיוקסין ואפלטוקסין.


איך זה קשור לאלרגיות אצל כלבים

חימום בטמפרטורות גבוהות משנה את מבנה החלבון. כך יוצא שהרבה בעלי כלבים שמגיעים אלי בהצהרה " הכלב שלי אלרגי לעוף" ולאחר שמנסים לתת עוף טרי מגלים שהוא בכלל לא אלרגי. זה לא תקף לכל הכלבים כמובן ויש כלבים שבאמת אלרגיים לעוף אבל העוף במזון המעובד לא שווה ערך לעוף טרי ולעיתים קרובות בגלל שהחלבון ישתנה בתהליך ייווצרו מרכיבים אלרגנים שיהיו להם השפעות שליליות נוספות על הכלב.

בהמשך לסעיף הקודם, כאשר אנשים מחליטים שהכלב שלהם אלרגי למרכיב מסוים במזון היבש לעיתים קרובות הם יחליטו לעבור למזון על בסיס דגים. שנחשב לפחות אלרגני. מה הבעייתיות בזה?

מאד לא מומלץ לתת מזונות המבוססים על דגים באופן בלעדי, אורגניזמים ימיים מייצרים PDBEs באופן טבעי אשר מצטבר במעלה שרשרת המזון ומגיע לרמות גבוהות בדגים;

דגים טורפים בראש שרשרת המזון, כמו טונה וסלמון, עשויים להכיל רמות גבוהות מאוד של מתכות כבדות (כולל כספית) וכן PCB, חומרי הדברה ורעלים אחרים.

דגי רעפים (הרשומים על תוויות מזון לחיות מחמד כ"דג לבן אוקיינוס") הם מהמזוהמים ביותר, יחד עם מקרל, כריש ודגי חרב.

מחקרים אחרונים מצאו רמות גבוהות של PCBs במזון יבש ומשומר לחיות מחמד. מדענים מצאו גם שחתולים שומרים על רמות PCB בדמם זמן רב יותר מאשר כלבים ולכן הוא אפילו מסוכן יותר עבורם.

ארסן - ארסן הוא מינרל מתכת כבדה ורעלן אשר מצטבר בגוף שלנו ושל הכלבים שלנו לאורך זמן המשמעות היא שהגוף שלנו לא יודע להיפטר ממנו. ארסן מתווסף למזון עוף מסחרי כדי לעכב עובש ופטריות במדינות רבות, והוא בעל השפעות שליליות על בריאות הכלבים שלנו.

כספית -כספית היא חומר טבעי, אבל הוא רעיל,. הוא משתחרר לאוויר ולאוקיינוסים בעיקר באמצעות שריפת פחם. פירות ים הם נתיב החשיפה הנפוץ ביותר עבור אנשים וחיות מחמד כאחד. מחקרים גילו רמות גבוהות של כספית במזון כלבים וחתולים.

ביספנול BPA ׂ (כימיקל תעשייתי המצוי במגוון רחב של מוצרים ביתיים המשפיעים על כל אחד בבית, כולל מים ובקבוקי פלסטיק קשיחים וקערות מזון ומים מפלסטיק לחיות מחמד.

ל-BPA יש יכולת לחקות את ההורמונים של הגוף, בעיקר אסטרוגן, בדרכים הפוגעות בבריאות של בני אדם ובעלי חיים כאחד. עבור רוב בעלי החיים, כולל בני אדם, החשיפה ל-BPA מתרחשת בעיקר באמצעות תזונה. מחקר משנת 2017 שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מיזורי הגיע למסקנה שאפילו האכלה קצרת טווח (שבועיים) של מזון משומר לכלבים מביאה לעלייה משמעותית (פי שלושה) של BPA אצל כלבים.

דיוקסינים - DIOXIN נוצרים במהלך תהליכים תעשייתיים רבים כאשר שורפים כלור או ברום בנוכחות פחמן וחמצן. מזהמים סביבתיים אלו יכולים לשבש את האיתות העדין של הורמוני המין הזכריים והנקביים בגוף שלנו ושל בעלי החיים שלנו.

לרוע המזל, דיוקסינים נמצאים בחלק גדול מאספקת המזון של בעלי החיים בשר, דגים, חלב, ביצים וחמאה המיוצרים במפעל הם המוצרים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיות מזוהמים, אז הציעו לחיות המחמד שלכם (ולעצמכם) כמה שיותר מזון אורגני.


מדוע הרבה וטרינרים ממליצים על אוכל יבש לכלבים?

חוסר ידע- וטרינרים לא לומדים על תזונה כדרך למניעת מחלות אלא יותר על איך לטפל בסימפטומים של המחלה כשהיא מופיעה.

וטרינרים לא לומדים על תזונת בעלי חיים כחלק מהתואר. הם מקבלים לרוב כמה שיעורים בודדים שמועברים על ידי יצרניות המזון ולא על ידי גורם נטרלי או מישהו בעל הכשרה בתזונת בעלי חיים.

לעיתים קרובות וטרינרים מקבלים שקי מזון בחינם או הנחות משמעותיות מהיבואנים.

גם בית ספר הווטרינרי לתזונה בארה"ב מסובסד על ידי יצרניות המזון שמעניקות גם מלגות לימודים לסטודנטים.

חשש שתזונת הכלבים תהיה לא מאוזנת אם נעבור לתזונה טבעית- החשש נובע לרוב מחוסר ידע של הווטרינר בנושא תזונה ולכן אין לו אפשרות לייעץ לבעלי הכלבים מה כדאי לתת על מנת לשמור על תזונה מאוזנת והפתרון היחיד שזמין לו הוא להמשיך עם המזון היבש..


האם יש פיקוח על המזון היבש של הכלבים?

הגוף העולמי שאמור לפקח על המזון לכלבים וחתולים. נקרא  AAFCO הבעייתיות שחלק מהארגון מורכב מנציגי חברות המזון שהן בעלות אינטרס מובהק להוזיל את עלויות השק ובכך להגדיל את הרווח שלהן. הוזלות העלויות מחייבת שימוש ברכיבים לא איכותיים, כך שהגוף שאמור לעשות רגולציה וליצור תקנים עבור רף איכות המזון של בעלי החיים אינו נייטרלי לעשות זאת. מעבר לעובדה זו אף אחד גם לא אוכף את התקנות הללו . תעשיית המזון היבש לבעלי חיים היא תעשייה פרוצה לחלוטין, אין הגדרה ברורה על איזה מרכיבים מותר לשים בשק ובאיזה כמות, אין הגדרה או פיקוח על הצורה בה נרשמים הרכיבים על השק והשאלה המתבקשת- אם היינו יודעים שחברת מסוימת של מזון אנושי נטולת פיקוח האם היינו ממשיכים לצורך ממנה את המזון שלנו? התשובה לכך די חד משמעתית אצל כולנו, כמובן שלא.


איזה מזון הכי מומלץ עבור הכלבים שלנו?


המזון המומלץ ביותר עבור הכלבים שלנו הוא בדיוק אותו מזון אשר נחשב הטוב ביותר עבורנו- עם שינוים קלים :))

תזונה טבעית, טרייה ולא מעובדת היא הטובה ביותר עבור הכלבים שלנו. מדוע? זה מאד פשוט, בתזונה טבעית הכלבים שלנו מקבלים את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים להם זקוקים..

אני מאד אוהבת לנסות להתאים את התפריט של הכלב לתפריט של שאר בני המשפחה וככה לא צריך לבשל במיוחד עבורו והכל הופך פשוט יותר ושים יותר לאורך זמן. וזאת המטרה להפוך את הדברים ליישימים עבורנו ולא לסבך. בדיוק כפי שאם נרצה לעשות דיאטה עבורנו ונקבל תפריט שקשה לנו לעמוד בו (כלכלית, נפשית, יישומית) זה לא יחזיק לאורך זמן ונחזור מהר מאד להרגלים הקודמים שלנו.

בדיוק אותו הדבר עם הכלבים שלנו. ולכן במידה ותחליטו להעביר את הכלב שלכם לתזונה טבעית אני ממליצה לעשות זאת בשלבים הבאים:

  1. תקראו על תזונה טבעית לכלבים. ככל שתעמיקו את הידע שלכם תוכלו לקבל החלטה מושכלת וטובה עבורו ועבורכם, כזו שתחזיק לאורך זמן. ככל שיהיה לכם יותר ידע תהיה שלמים עם ההחלטה ולא תתנו לכל גורם לערער אתכם, פשוט כי יהיו לכם את התשובות.

  2. להתחיל בקטן- זה לא הכל או כלום. אפשר להמשיך להאכיל במזון היבש ולהוסיף בהדרגה מרכיבים אחרים בכדי להעשיר את התפריט- תוכלו לקרוא על זה כאן.

  3. תזונה טבעית- מזון נא, תזונה מבושלת, ספקים של מזון מזון טבעי- מה עדיף? תוכלו לקרוא כאן

  4. איך בונים תפריט נכון לכלבים שלנו? תזונה טבעית איך מתחילים? הכלל הוא ממש כמו אצל תינוקות- baby stap!. להתחיל בטעימות של כל רכיב חדש ולהציע אותו בכמות קטנה למשך מספר ימים. לראות איך הכלב שלי מגיב אליו ואז לאט לאט להוסיף מרכיבים ולהגיע לתפריט מאוזן.

  5. איך אדע מה אסור לכלב שלי לאכול? בגדול בניגוד לדעה הנפוצה אין כל כך הרבה דברים שאסור לכלבים שלנו לאכול. ובכל זאת ממה כן כדאי להימנע- תוכלו לקרוא

נושא התזונה הוא נושא מורכב ומופלא...המזון אחראי על כל התהליכים בגוף, על מניעת מחלות והיווצרותן, על ההתנהגות שלנו ושל הכלבים שלנו. לא סתם המעי נקרא "המוח השני"....אני מקווה שהצלחתי לעורר קצת את הסקרנות שלכם בכל הקשור לתזונה טבעית. מקווה שתמשיכו לחקור את הנושא עבור הכלבים שלכם הוא נושא מרתק!











36 צפיות0 תגובות
bottom of page