top of page
תמונת הסופר/תOpal Strommer

האם שינוי מזג האוויר משפיע על הרגלי האכילה של הכלבים שלנו? תזונה לפי עונות השנה

עודכן: 7 בדצמ׳ 2023

באופן טבעי ובלתי מודע יש לנו נטייה לאכול דברים שונים כאשר מזג האוויר משתנה. רובנו נעדיף לאכול מזון "חם" בחורף למשל: מרק, פשטידה, בשר וחליטות תה. .לעומת הקיץ שם אנו נוטים לצרוך מזונות מזונות קלילים יותר כמו פירות, ירקות ויוגורט.

כאשר נרצה לבחור את סוג התזונה האידאלית עבור הכלבים בהקשר עונות השנה לא תמיד נדע מה העדפה שלהם, מהסיבה הפשוטה שלא תמיד תהיה להם אופציית בחירה.

במידה וכן נרצה להתאים את סוג המזון של הכלבים שלנו לעונות השנה נוכל להציע להם כמה אופציות ולראות מה תהיה הנטייה שלהם. באופן לא מפתיע חלק גדול מהכלבים יבחרו בחורף מזון שנחשב "מזון מחמם". כאשר אומרים מזון מחמם הכוונה היא לא לצורת ההגשה של המזון (למרות שלרוב זה חלק מהעניין) מזון חם על פי הרפואה הסינית הוא מזון אשר אוצר בתוכו אנרגיה חמה יותר וכפועל יוצא מסייע לשמור על חום הגוף ומקל על תהליכים חשובים בגוף לאורך כל השנה ובמיוחד בסתיו ובחורף.





סתיו וחורף- תזונה מחממת

בסתיו ובחורף מתחיל להחשיך מוקדם ולחושך יש השפעה פיזיולוגית גם על הכלבים שלנו. בחושך מופרש הורמון המלטונין, אשר מוביל, בין היתר, לדיכוי ייצור הסרוטונין, ההורמון שאחראי על מצב הרוח שלנו וגם על תחושת השובע. ולכן זה לא מפתיע, שבשעות החשיכה המרובות בתקופת החורף, אנו מרגישים רעבים יותר מאשר בשעות המקבילות בקיץ .

בדיוק כפי שחלקנו נצא עם כמה קילוגרמים עודפים אחרי העונות הקרות גם לכלבים שלנו תהיה לעיתים תחושת רעב מוגברת. משקל עודף אינו תורם כמובן לכלבים שלנו ובדיוק כמונו הם עלולים לסבול מיתר לחץ דם, מחלות לב ועומס על המפרקים (במיוחד אצל כלבים מבוגרים).

אנחנו אוכלים יותר בחורף ולכן גם הכלבים שלנו אוכלים יותר וזה בסדר כל עוד התזונה מזינה ומותאמת עבורם. תזונה לא מותאמת תגרום לחוסר תחושת שובע, הכלבים שלנו ישארו רעבים וידרשו עוד מזון גם במצבים שלכאורה הם אוכלים הרבה. עוד דבר שחשוב לדעת, כאשר אנחנו אוכלים ליד הכלבים שלנו באופן אוטמטי מופעלות אצלם בלוטת הטעם אשר גורמת לשרשרת תגובות שקשורות למערכת העיכול (כן גם כשהוא לא אוכל) זה שוחק את המערכת ולכן ההמלצה לנסות לסנכרן את הארוחת שלכם עם הארוחת של הכלבים שלכם זה יותר בריא עבורם.


מה מומלץ להאכיל את הכלבים שלנו בעונות הקרות?

תאכל מרק תהיה חזק!- כן זה נכון גם עבורכם וגם עבור הכלבים שלכם במיוחד כשמתקרר אבל לגמרי מומלץ בכל עונות השנה. אם תרצו לחלוק מרק עם הכלב שלכם קחו בחשבון שנדרשות כמה אדפטציות .מרכיבים כמו בצל, אבקת מרק, שום, מלח ותבלינים (כל אלה אסור לשים במרק אפילו לא קצת...) יאלצו להישאר מחוץ למרק שלכם. אם כן תרצו לתבלן את המרק תוכלו להוסיף עשביו תיבול כמו כוסברה ופטרוזיליה, שומר, שורש סלרי (עדיף אורגנים כי עלים ירוקים לרוב מאד מרוססים).

מה לשים במרק : אפשר לשים ירקות כמו דלעת, קישוא, בטטה, גזר, ברוקולי ולבשל עם עוף או הודו (ההודו יותר מזין מבחינת ערכים תזונתיים וגם נחשב לחלבון שאינו מעורר אלרגיות אצל רוב הכלבים לעומת עוף) כמובן בלי עצמות. עצמות מבושלות מאד מסוכנות לכלבים שלנו אנא הימנעו מהן.

חליטות תה שאפשר ומומלץ לחלוק בחורף-חליטת קינמון, חליטת ג'נגר, חליטת ציפורן.

איך מכינים- שמים כפית צמח יבש במים רותחים ומכסים ל20 דק..אפשר לשים לכלב כמה כפות מהחליטה בתוך קערה מים *נוספת* אף פעם לא במקום הקערה הקיימת שלו כדי לאפשר לו לבחור ולמנוע מצב מסוכן שהוא לא שותה מים. אפשר גם להוסיף קצת לאוכל שלו.

- במידה ואתה אוכלים בשר בבית אפשר מידי פעם לתת גם לכלב שלכם בשר (ורק אם הוא לא מתובל בכלל גם בלי מלח). שימו לב שכלבים עם מערכת עיכול רגישה לא תמיד יגיבו טוב לבשר אדום ולכן זה בעיקר ניסוי וטעיה ותמיד להתחיל בכמויות קטנות ולראות איך הכלב מגיב.

חלקו את המנות של הכלב שלכם במהלך היום על מנת לשמור על תחושת השובע שלו. ההמלצה היא לחלק את הכמות המומלצת עבורו ל2-3 פעמים ביום.

-במידה והכלבים שלכם אוכלים תזונה טבעית שימו לב שאתה מגישים להם את המזון בטמפ החדר ולא קר..תמיד אפשר להוסיף קצת מים חמים. במידה והכלבים שלכם אוכלים מזון יבש נסו להציע להם את הגרגרים לאחר שהשרתם אותם קצת במים חמימים. זה יעזור לעיכול מאחר והמזון היבש כשמו כן הוא, מאד מייבש...( טיפ זה נכון לכל עונות השנה).

- ודאו שלכלבים שלכם לא קר ודאגו להם לפינה חמה ונעימה בבית. במידה ולכלבים שלכם יש נטיה לסבול מקור ישנם בגדי כלבים מחממים (לרוב כלבים קטנים יהיו יותר רגישים לקור)

- פעילות גופנית- בנוסף לתזונה מותאמת חשוב להקפיד גם בחורף על פעילות גופנית לכלבים שלנו. במידה והכלבים שלנו לא פורקים מספיק אנרגיה בחוץ כי מזג האוויר לא מאפשר נסו לשלב פעיליות בבית כמו משחק, גם צעצועי פאזל מצוינים וגם טובים למוח של הכלבים )


אביב וקיץ- תזונה מקררת


כשהטמפרטורות מתחילות לעלות אנחנו נשים לב לכמה שינויים גם אצלנו וגם אצל הכלבים שלנו. אצל חלקנו המצב רוח משתנה לטובה כתוצאה מהחשיפה לשמש עליה בויטמין די, סרטונין ושאר משמחים אשר משפיעים על מצב הרוח שלנו וגם על הכלבים שלנו.

הכלבים שלנו מושפעים גם הם ממזג האוויר אבל גם מהמצב רוח שלנו..וככל שאנחנו יותר נינוחים כך גם הם. באביב ובקיץ אנחנו יוצאים יותר החוצה ופחות רובצים, לוקחים שוב את הכלבים שלנו לטיולים ארוכים יותר מה שעוזר לשמור על רמת פעילות גופנית מספקת, הוצאה אנרגיה עבורם ומשקל תקין.


מה אוכלים בקיץ?

-

- פנקו את הכלבים שלכם בירקות ופירות כמו: פלפל אדום, מלפפון וגזר. בננה, תפוח ואוכמניות.

- מזון קל לעיכול ועשיר בחלבון יהיה מצוין עבורם- כמו הודו למשל

- מים קרים- וודאו שיש לכלבים שלכם קערת מים קרים בכל שעות ביום. אפשר לשים קרח בפנים כדי לשמור על המים קרים.

שנו את זמני האכלה של הכלבים שלכם לזמנים קרירים יותר. פצלו את הארוחות למנות קטנות לאורך היום.

-האביב זה זמן טוב להתחיל להאכיל את הכלבים שלנו בשום. כן קראתם נכון! לשום יש המון יתרונות עבור הכלבים שלנו ( במיוחד בהרחקת פרעושים וקרציות לקראת הקיץ) והם וגם אנחנו נוכל להרוויח מהם כל עוד נאכיל את הכלבים שלנו בצורה נכונה ואחראית. כמה שום מומלץ עבור הכלבים שלנו? תוכלו לקרוא כאן


- ודאו שהכלבים שלכם נמצאים במקום מוצל וקריר וכמובן לא לצאת איתם בשעות החמות (הכלבים שלנו מתחממים מהר מאד ומתקררים לאט ולכן הם מאד מועדים למכת חום ולא תמיד נראה זאת בזמן)







39 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page