top of page
חיפוש

טיפול טבעי נגד פרעושים וקרציות- הכן כלבך לקיץ

עודכן: 2 במאי

בשנים האחרונות עלתה המודעות לסיכונים הטמונים בשימוש בחומרי הדברה כימיים בטיפול נגד פרעושים וקרציות אצל הכלבים שלנו.

באופן אבסורדי חלק גדול מהחומרים אשר נמצאו אסורים לשימוש בהדברה סביבתית בשל הסיכון הקיים בהם עדיין מותרים על פי החוק לשימוש כאשר מדובר בבעלי החיים שלנו.

ולכן בתור הורים לחיות מחמד האחריות לקרוא ולהבין את ההשלכות מוטלת עלינו. במאמר זה אתמצת עבורכם את המידע הכי עדכני בתחום בכדי שתוכלו לעשות החלטה מושכלת עבור הכלבים שלכם.



Bravecto


לאחרונה פורסמה מ-FDA אזהרה שחלק ממוצרי הפרעושים/קרציות הפופולריים ביותר המכילים איזוקסזולין קשורים לרעידות שרירים, התקפים ואטקסיה אצל כלבים וחתולים.

ה-איזוקסזולינים הם חומרים קטלניים לחרקים באמצעות השפעות על מערכת העצבים של החרקים; חוקרים מאמינים שהכימיקלים האלה אינם רעילים רק לחרקים אלא גם לכלבים ולחתולים שלנו.

מוצרים המכילים איזוקסזולין לדוגמה: Bravecto, Credelio, Simparica,Revolution Plus (המידע לקוח מהאתר של הFDA)

גם במוצרים אחרים כמו האמפולות והקולרים קיימים חומרים מסוכנים מסוג אחר למשל פיפרוניל ואימידקלופריד שנמצא רעיל ובעל תופעות לוואי שליליות במספר מחקרים שנעשו (מקורות בסוף).

מעבר סיכונים הבריאותיים המיידים והכרוניים הנשקפים לחיית המחמד שלכם, טיפולים כימיים נגד פרעושים וקרציות מהווים סיכון לסביבה. חוקרים הראו שהכימיקלים האלה נמצאים בכל מקום מאחר ומגיעים למקורות המים, ובעלי השפעות שליליות פוטנציאליות נרחבות על המערכת האקולוגית כולה.


לצערי וטרינרים רבים עדיין ממליצים על שימוש קבוע (חודשי) בקוטלי טפילים, במיוחד אמצעי מניעה כימיים נגד פרעושים וקרציות, למרות שנכון להיום ,לכל מוצר בשוק יש פוטנציאל לפגוע בחיית המחמד שלכם. אמנם זה נכון שקרציות עלולות לשאת מחלות קשות שעלולות לעבור לכלבים שלנו וכולנו נעדיף להימנע מכך ובצדק- אבל מוצרי פרעושים וקרציות כימיים אינם הפתרון היחיד.


אני ממליצה להימנע כמה שאפשר ממוצרים הדברה כימיים באשר הם  הסיבה לכך היא שברוב המקרים, הסיכונים שלהם עולים על היתרונות הפוטנציאליים, וקיימות דרכים טבעיות ולא רעילות להרחקת מזיקים ומיד נפרט עליהן.



אז איך ניתן לטפל בפרעושים וקרציות בצורה טבעית ובלתי מזיקה?


ניסוי מעניין שעשו לקחו שני כלבים שונים ושמו את שיניהם בגינת כלבים שידעו שיש בה פרעושים וקרציות. באופן מפתיע כלב אחד חזר ממנה כאשר או שורץ טפילים והשני לעומתו היה נקי ולא נדבק. איך זה הגיוני?

טפילים נמשכים לבעלי חיים חלשים וחולים. ולמרות ששני הכלבים היו בריאים לכאורה מצבו הפיזי של אחד מהם היה טוב יותר משל השני כנראה באופן מובהק.


טפילים כמו פרעושים וקרציות נמשכים לכלבים בעלי מערכת חיסון חלשה. זה מדהים אבל הם יודעים לזהות זאת היטב. העור שהוא קו הראשון להגנה נמצא פגיע חדיר יותר אצל חיות חלשות ולכן הן הופכות למטרה קלה יותר להדבקה. מה הכוונה לבעל חיים חלש? זה לא משהו שתוכלו לראות בהכרח. .כלבים הם יצורים מאד הישרדותיים ולעיתים רק כאשר המצב ממש חמור נדע עליהם. אבל הדברים בגוף מתחילים להתערער הרבה לפני שנראה אותם בצורה של סימפטומים חיצוניים ואפילו בבדיקות דם. . ולכן אחת הדרכים הטובות ביותר במניעת הדבקה היא לחזק את בריאות הכלבים שלכם ואת מערכת החיסון שלהם.


  • האכילו את הכלבים שלכם בתזונה מאוזנת וכמה שיותר טרייה ולא מעובדת שתעזור להם לשמור על גוף חזק וחיוני ומערכת חיסון חזקה. כאן תוכלו לקרוא קצת על תזונה בריאה יותר לכלבים שלכם.

  • האכילו בשום- כן שום! זה שתמיד אמרו לנו להימנע ממנו ולא לתת לכלבים. במינון נכון וכאשר השום טרי (לא שום מקולף בקופסה ולא אבקת שום) ורצוי אורגני הוא מחזק מאד את מערכת החיסון ויעיל להרחיק טפילים. אני ממליצה להתחיל להאכיל בשום חודש לפני התחלת עונת המזיקים כלומר באביב. כלל האצבע הוא רבע שן שום לכל 4.5 קילו ובכל מקרה לא לתת יותר משתי שיני שום ביום גם אם הכלב שלנו שוקל 70 קילו....במינון גבוהים השום יכול להזיק אבל במינון נמוך הוא מצוין

  • שמרו על הבית והחצר שלכם נקיים ובלתי מסבירים פנים לטפילים- שאיבת אבק, כיסוח דשא, שתילת צמחים מרחיקי טפילים, הברשת הכלבים באופן שוטף עם מסרק צפוף ושטיפת המשטחים שהם שוהים עליהם באופן תדיר.

  • בדקו את הכלבים שלכם לפחות פעם ביום והברישו אותם כך תוכלו להפטר מפרעושים וקרציות בזמן אמת ולא לאפשר להם להמשיך להתרבות- במיוחד אחרי טיולים ארוכים.

  • ישנם צמחים ושמנים אתרים שמזיקים לא אוהבים ואנו יכולים להשתמש בהם גם בתור תרסיס על הכלבים שלנו וגם בגינה/חצר של הבית

  • הימנעו ממתן חיסונים מיותרים- חיסונים חשובים והם מונעים מגוון מצבים ומחלות אבל חשוב להיות ערניים לנושא ולבדוק עם הווטרינר שלנו על מה אולי אפשר לוותר או להפחית מינון. עודף חיסונים יותר עומס על המערכת ומקשה עליה להתמודד. רצוי במיוחד לבדוק האם ניתן להפחית חיסונים מסוימים כאשר מדובר בכלבים מבוגרים או נוטים יותר למחלות מאחר שגם ככה מדובר בכלבים עם מערכת חיסון ירודה.

  • הכנת תרסיס למניעה לבד אופציה ראשונה- רכיבים מרכיבים: לימון 1, גבעול מרווה, 2 גבעולי רוזמרין טרי, ליטר 1 מים מסוננים, שמן אתרי אחד או יותר מהאופציות הנ"ל: לבנדר, אזוב, הדס, פלמה רוזה.

  • איך מכינים: לוקחים את הלימון ופורסים לפלחים דקים ומניחים בקערה . ביחד עם המרווה ורוזמרין מכסים במים כמעט רותחים ומשאירים ללילה- מכוסה. בבוקר מסננים את הנוזל לבקבוק שפריצר ולהוסיף את השמן/נים אתרים שבחרנו בערך 20 טיפות סה"כ.... לשמור בקרור- מחזיק בין שבוע לשבועיים. שימוש: לרסס לפני יציאה לטיול – במיוחד באזור, הזנב, החלק הפנימי של הרגליים והחלק החיצוני של האוזניים. תמיד להתחיל באזור קטן בגוף קודם כל.

  • אופציה שניה . תרסיס מניעתי מחומץ תפוחים- 4 מ"ל מים חמים, 180 מ"ל חומץ תפוחים לא מסונן רצוי אורגני, ¼ כפית מלח ים או מלח הימלאיה ורוד- רצוי גם כאן להוסיף כמה טיפות של שמן אתרי לאחר ההכנה. לערבב את הכל ולשים בבקבוק תרסיס קטן לרסס לפני שיוצאים לטיול.


תמיד זכרו שהדרך הטובה ביותר היא מניעה! ושיהיה לנו קיץ נעים ונקי ממזיקים:))))




מקורות:



1. National Pesticide Information Center







22 צפיות0 תגובות
bottom of page